De onlinehandel kon in het afgelopen decennium een constante groei van circa vijf procent per jaar optekenen en vooral winkels voor kleding, elektronica en amusement profiteren daar regelmatig van. Het gemakkelijke kopen per click behoort voor de jongere generatie al lang tot het dagelijks leven, maar ook liefhebbers van klassieke winkelcentra kopen door nieuwe, internationale ontwikkelingen steeds vaker online. Gedurende de coronacrisis zijn de verkoopcijfers in de e-commerce het eerste halfjaar van 2020 al sterk gestegen en gedeeltelijk tekenden handelaren een plus van meer dan 15 procent op in vergelijking met het voorgaande jaar. Naast mode en elektronica worden nu ook steeds meer levensmiddelen en andere producten voor dagelijks gebruik zoals drogisterijartikelen en dierbenodigdheden online verkocht. Amusementsbranches die muziek, boeken, films en andere formats aanbieden om te downloaden of te streamen, kunnen eveneens genieten van een snelle, internationale groei.
Internationale online shops benutten hun kansen
In tegenstelling tot het klassieke landschap, kan een online shop met slechts kleine ingrepen internationale markten veroveren, zonder daarvoor winkelruimtes te hoeven huren of verkooppersoneel aan te hoeven nemen en ook internationale verkoopplatformen geven hun handelaren toegang tot nieuwe markten. Het e-commerce platform Shopify, een van oorsprong Canadese startup voor het eenvoudig bouwen van online shops, stelt zijn zakelijke gebruikers daarvoor ondertussen internationale domeinnamen ter beschikking. Zogenaamde top level domains met geschikte landuitgangen kunnen eenvoudig aan het eigen portfolio worden toegevoegd, want de bijbehorende valuta zijn al geïmplementeerd in de software en worden afhankelijk van de taal direct weergegeven. Voor de inhoud en teksten van deze internationale domeinen zijn de handelaren natuurlijk zelf verantwoordelijk. Door de vreugde van het eenvoudig openen van nieuwe afzetmarkten, verliezen verkopers echter vaak de gevaren van het internationale pakket uit het oog, want kopers verwachten meer dan alleen een prijs in hun eigen munteenheid.
Een goede start op de internationale markt vereist sterke woorden
Consumenten die online shoppen kunnen een product niet aanraken, proberen of testen voordat ze het artikel in het virtuele boodschappenmandje leggen. Ze beslissen aan de hand van presentatie en beschrijving of ze tot de aankoop over willen gaan of niet. Foto's en video's zijn een belangrijk onderdeel van de presentatie, maar ook de beschrijving levert een grote meerwaarde. Succesvolle online shops vertrouwen voor hun internationale groei daarom op een meertalig aanbod dat elke gebruiker een beschrijving in zijn moedertaal aanbiedt. Startups die nu een gunstige gelegenheid zien om internationale markten te veroveren, mogen de macht van de juiste woorden niet onderschatten. Automatische, klungelige of zelf foute vertalingen brengen risico's met zich mee die vaak langdurige gevolgen hebben. Naast verloren omzet door verkeerde begeleidende teksten voor aanbiedingen en goederen, kan het imago van een bedrijf langdurig geschaad worden, want vertalingen met een rare zinsstructuur of die onnauwkeurig zijn, blijven de gebruiker lange tijd bij. Zorgvuldige vertalingen zorgen daarentegen voor vertrouwen en binden ook nieuwe klanten aan het nieuwe aanbod.
Wij bieden professionele vertalingen voor alle branches in meer dan 100 talen en werken daarvoor samen met vakkundige vertalers op de verschillende gebieden. In Europa zijn we aanwezig met 80 bureaus en onze klanten vinden ons een competente partner voor alle media. Binnen ons bureau vertalen we teksten voor reclame- en productvideo's en maken we zowel juridische als productspecifieke vertalingen voor online shops. Ondertitelingen voor video's, die elke boodschap begrijpelijk overbrengen, behoren eveneens tot onze kerncompetenties en we werken ook met zetters die DTP (desktop publishing) beheersen.
Een nieuwe opmerking toevoegen