De stap naar het buitenland is voor de meeste mensen een grote uitdaging. Niet alles wat namelijk op de thuismarkt goed functioneert, werkt ook op een andere markt. Ondernemers moeten daarom de volgende zes fouten zien te voorkomen:
Onvoldoende planning
Wie goed voorbereid wil zijn, moet rekening houden met onverwachte risico´s. Het is daarom belangrijk een bedrijfsplan op te stellen dat minimaal drie mogelijke scenario´s afdekt. Op die manier voorkomt u dat u voor onverwachte zaken komt te staan.
Onvoldoende marktanalyse
Je ziet vaak dat bedrijven zich graag in hoofdsteden vestigen. Vaak is dat ook strategisch de juiste beslissing, maar niet altijd. Ga daarom goed na wat u wilt bereiken en wat voor locatie het best in uw plan past. Een goede marktanalyse is daarom van groot belang.
Falende netwerken
Netwerken en samenwerking zijn belangrijke onderdelen van een bedrijfsstrategie, ongeacht de locatie. Het is verstandig om al voor marktintreding ter plaatse de juiste contacten op te bouwen en te investeren in relaties die later van belang kunnen zijn.
Besparen op recruiting
Veel ondernemers willen alles zelf doen en gaan daarom veel te laat of onvoorbereid op zoek naar personeel. Het juiste personeel ter plaatse is echter een belangrijk om uw onderneming te laten slagen in het buitenland.
Culturele en taalverschillen onderschatten
In de huidige tijd van globalisering is het aanlokkelijk om internationale zaken in de wereldtaal Engels af te wikkelen. Hoewel dat voor eenvoudige, grensoverschrijdende transacties misschien voldoende is, is het voor de opbouw van een kantoor in het buitenland absoluut noodzakelijk om voldoende kennis te hebben van de lokale taal en cultuur.
Geen advies inwinnen
Hoe "vreemder" het doelland lijkt, zoals bestemmingen in het Zuidoost-Azië of Latijns-Amerika, hoe belangrijker het is om adviseurs te zoeken met kennis van de plaatselijke juridische en bureaucratische systemen. Dit zal u helpen om administratieve problemen te voorkomen.
Een nieuwe opmerking toevoegen