Duitsland is een exportland. Dat is niks nieuws. In 2017 kochten andere landen hier goederen in met een waarde van 1,3 biljoen euro. Maar wat verkopen Duitse bedrijven eigenlijk precies zo succesvol? Op welke manier? En aan wie?
Handelspartners
De belangrijkste handelspartners zijn de USA, Frankrijk en China, gevolgd door andere Europese buurlanden. In totaal drijft de Duitse economie bijna 60% van de totale export met de tien belangrijkste handelspartners.
USA 111,53
Frankrijk 105,21
China 86,19
Nederland 85,89
Groot-Brittannië 84,36
Italië 65,56
Oostenrijk 62,56
Polen 59,54
Zwitserland 54,01
België 44,27
Export in mld. euro
Bron: Statistisches Bundesamt, 2018
Net over de grens
68 procent van alle Duitse export blijft binnen Europa. Desalniettemin: de aandelen van Azië en Amerika groeien.
Europa 68%
Azië 17%
Amerika 13%
Afrika 2%
Australië en Oceanië 1%
Bron: Statistisches Bundesamt
Auto's voor de wereld
Een op de drie Duitse personenauto's gaat naar China. Auto's en onderdelen zijn de onbetwiste nummer één van de exportproducten. Maar ook medicijnen en voedingsmiddelen - bijvoorbeeld jaarlijks meer dan 800.000 ton chocola - vinden makkelijk buitenlandse afnemers.
Auto's en auto-onderdelen 234,4
Machines 183,6
Chemische producten 114,7
Gegevensverwerkingsapparatuur, elektr. en opt. producten 110,5
Elektrische apparatuur 83,0
Farmaceutische en vergelijkbare producten 75,9
Getallen in miljard euro
Bron: Statistisches Bundesamt, 2018
Veel bedrijven, kleine bedragen
Meer dan tweederde van de Duitse exporteurs zijn kleine en middelgrote bedrijven (MKB), waarbij hun exportcijfers qua bedrag in verhouding laag zijn.
Twaalf auto's per minuut
Om de enorme hoeveelheid uitgevoerde goederen te verduidelijken, helpt het te kijken naar een korte periode. Per minuut exporteert de Duitse economie:
12 auto's
360 motoren
840 tandenborstels
2.800 contactlenzen
8.700 flesjes bier
308.700 schroeven
Bron: Kyto GmbH
De massa over de weg, grote waarde door de lucht
Meer dan de helft van de goederen (55,2%) worden per vrachtwagen vervoerd naar de landen van bestemming, gevolgd door de containerscheepvaart (19,5%). Zware goederen of grondstoffen worden vaak per pijpleiding (7,4%), spoor (6,5%) of binnenschip (5,8%) getransporteerd. Wat waardevol is, gaat in vliegtuigen.
Een nieuwe opmerking toevoegen