In Rusland heeft de omzet in de onlinehandel, net zoals in de meeste landen ter wereld, door corona een duidelijk snellere ontwikkeling doorgemaakt dan verwacht werd. Sinds maart 2020 konden veel branches met online aanbod een geweldige groei optekenen en ook de grote supermarkten met leverservice profiteerden van de zelfisolatie van de mensen. Andere branches zoals online winkels voor mode, meubels of cosmetica evenals e-learningaanbod en telegeneeskunde meldden eveneens constant groeiende omzetten.
In een wereldwijde vergelijking ligt het aandeel van de e-commerce in Rusland met 10 procent niet ver achter de USA met 14 procent, maar in vergelijking met China met 30 procent zien we een duidelijk groeipotentieel voor de Russische online markt. Het aandeel internetgebruikers boven de 16 jaar is in de afgelopen jaren gestegen van 70% (in 2016), via 75% (2018) naar een trotse 82% in 2020 en meer dan 69% van de gebruikers surft niet alleen, maar koopt ook online. De internetaffiniteit van de Russische bevolking ontwikkelt zich vooral op mobiel gebied, want het mobiele verkeer in het land is duidelijk groter dan het bezoeken van websites vanaf desktops. Shopping-apps zijn steeds geliefder, want ze verkorten en vereenvoudigen het shoppen na een eenmalige aanmelding en zorgen voor een prettige aankoopbeleving.
Instapmogelijkheden in de Russische onlinehandel
Nieuwe markten ontsluiten voor de eigen producten en diensten is door het internet aanzienlijk gemakkelijker geworden voor alle marktdeelnemers. Er zijn echter afhankelijk van het doelland verschillende voorschriften en mogelijkheden die zorgvuldig tegen elkaar moeten worden afgewogen. Voor een instap in de Russische onlinehandel zijn het gunstige tijden en er zijn twee zeer verschillende manieren van aanpak om uit te kiezen:
Directe marktinstap in Rusland:
In Rusland zijn er al grote online verzendbedrijven zoals wildberries.ru, het Russische Amazon, en andere platforms voor verkopers ontstaan. Het zakelijk aanbieden van kleding, techniek, elektronica, schoenen en andere gangbare artikelen via deze platforms mag echter alleen via een eigen, rechtspersoon in Rusland en daardoor is een omvangrijke aanpassing van de online shop aan de Russische wetgeving nodig.
Verzending vanuit het buitenland:
Een andere optie om in te stappen in de Russische onlinehandel is gebaseerd op verzending vanuit het buitenland. De grensoverschrijdende onlinehandel vindt plaats via het per post of bezorgservice verzenden van goederen aan Russische klanten. Het voordeel van deze methode ligt bij de eenvoudige logistiek, want er hoeven geen goederen te worden geïmporteerd en er is geen afzonderlijk magazijn nodig, en er is ook geen rechtspersoon ter plaatse nodig. Bovendien hoeven de goederen niet gecertificeerd te worden als ze bedoeld zijn voor het eigengebruik van de klanten. Deze variant voor een marktinstap in Rusland is daardoor goedkoper en sneller te realiseren. Kopers hebben echter de neiging om verzending vanuit het buitenland te vermijden omdat dit meer tijd kost.
Russische content vergemakkelijkt de toegang
Een paar Engelse woorden zijn in theorie voldoende om online een bepaald product te kopen. Potentiële klanten voelen zich echter aanzienlijk meer aangesproken als een shop toegankelijk is in hun moedertaal. Meestal stijgt de wil om te kopen duidelijk als alle informatie gemakkelijk te begrijpen is en deze service verhoogt de waarschijnlijkheid van een langdurige klantenbinding. Vertalingen en andere taaldiensten in het Russisch vinden bij ons plaats door zorgvuldig geselecteerde en ervaren moedertaalsprekers die voor elk project individueel worden uitgezocht. We beschikken over medewerkers uit verschillende branches en stellen graag de optimale vertaler voor u beschikbaar zodat uw start in de onlinehandel in Rusland succesvol kan verlopen.
Een nieuwe opmerking toevoegen