Elk PR- en marketingteam heeft speciaal personeel dat verantwoordelijk is voor copywriting, proeflezen en redigeren, of deze taken zijn op een natuurlijke manier verweven in andere rollen.
Hier vindt u een richtlijn voor de verschillen tussen deze drie taken.
Copywriting
Het creëren van geschreven content begint met copywriting - een taak van de copywriter. De functie wordt ook vaak contentwriter genoemd als het om online werk gaat.
Het is de taak van de copywriter om de woorden te creëren die zichtbaar zijn op websites, in artikelen, marketingmaterialen of krantenartikelen. Zij zijn de auteurs uit de branche en hebben naast creativiteit, ook de kunst om te kunnen schijven voor het bedoelde publiek en een uitstekende kennis van spelling en grammatica nodig.
Proeflezen
Voor proeflezen is iemand nodig die zich echt goed kan concentreren. Het is de rol van de proeflezer om alle geschreven tekst door te lezen en aan te passen op gebied van spellingfouten en grammaticaproblemen. Dit is een zeer specialistische rol waarvoor absolute focus nodig is, vooral als het gaat om een grote hoeveelheid tekst, zoals een roman in de eerste opzetfase.
Redigeren
De redacteur kan de tekst zo veranderen dat hij het beste past bij de hoeveelheid ruimte die gevuld moet worden, of hij kan wijzigingen aanbrengen waardoor de boodschap in de tekst benadrukt wordt. Hij kan ook de volgorde van artikelen in een publicatie zoals een nieuwsbrief bepalen, en op een voldoende hoog niveau managet een redacteur de algehele strategie voor de stijl van de content.
Online content die is gemaakt door copywriters, moet worden proefgelezen en misschien worden geredigeerd. Als de content gericht is op een lokaal publiek, is er een vertaling nodig. Dit is niet een taak voor iemand die de taal niet vloeiend spreekt, maar moet altijd worden uitgevoerd door een professioneel bureau met moedertaalsprekers in dienst. Neem contact op met ons vertaal- en proefleesbureau in Amsterdam om al uw content kan met de beste kwaliteit te reproduceren in elke vereiste taal.
Een nieuwe opmerking toevoegen