Aziatische markt veroveren: hoe?

Exporteren naar Azië is een veelbelovende investeringskeuze voor Europese bedrijven. Azië vertegenwoordigt een ware groeimarkt met Vietnam en Indië maar ook met China en Japan, respectievelijk tweede en derde economische wereldmachten in termen van BBP, na de Verenigde Staten (Bron: Statista). Ontdek alle tips en de belangrijke stappen om de Aziatische markt te betreden.

 

Waarom exporteren naar de Aziatische markt?

Er zijn vele goede redenen om als bedrijf te exporteren naar Azië:

  • De Aziatische economie is in volle bloei en herbergt veel opkomende landen met een continu groeiend BBP;
  • De invoer van Europese producten is populair in Azië omdat het door velen wordt gezien als een garantie voor kwaliteit en prestige;
  • In het Aziatische continent vinden we het hoogste aantal internetgebruikers. Volgens de website Word Stats is dit 2,8 miljard, een bijzonder gunstig getal voor de ontwikkeling van e-commerce.

 

Hoe exporteren naar Aziatische landen als Japan en China?

Enkele belangrijke stappen om als bedrijf te exporteren naar Azië:

Verzamel informatie over de Aziatische markt

Overweegt u om export op te starten naar Azië, bestudeert u best eerst nauwkeurig deze markt, selecteert u de landen en herkent u de economische dynamiek van iedere regio die betrokken is in het project.

Ieder land beschikt namelijk over een eigen economisch ecosysteem en de vraag kan enorm verschillen volgens de aangeboden producten. Zo zijn Thailand, Vietnam en Maleisië de belangrijkste importlanden voor cosmetica en parfums made in Europe. Andere landen zoals Indonesië importeren dan weer vooral informatica, elektronica en optische producten. Nog andere landen, zoals Japan, zijn verzot op voeding en luxeproducten.

Wijzig uw aanbod in functie van elke Aziatische doelmarkt

Om met succes producten te exporteren naar bijvoorbeeld Japan of China, biedt u producten volgens de lokale klanten aan. De voorkeuren en het koopgedrag variëren immers van land tot land. De verkoper moet dus weten hoe hij het exportaanbod moet aanpassen om hopelijk de Aziatische markt te veroveren. Bij onderzoek van het aanbod neemt u ook de kost en de haalbaarheid van het transport in aanmerking.

Stem uw communicatie af op het bestemmingsland in Azië

Wijzig uw marketingactiviteiten in functie van het bestemmingsland, want de afspraken voor reclame en communicatie verschillen sterk van regio tot regio. Marketingexperts staan een zaakvoerder (van een startup, KMI, KMO, ...) bij en stellen een communicatiestrategie op die helemaal gericht is op export van producten in de Aziatische markt.

Werk samen met een professionele vertaler

De culturele verschillen en de taalbarrière kunnen de uitwisseling bemoeilijken tussen een Europese zaakvoerder en diens commerciële partners in Azië. Daarom is het van vitaal belang een beroep te doen op een professionele vertaalpartner. Zo communiceert u efficiënt met de commerciële spelers van de invoerende landen, en respecteert u tegelijk de administratieve, bancaire en fiscale procedures van de lokale overheden.

Bij vertaalbureau Alphatrad stellen wij een groot team gespecialiseerde professionele vertalers tot uw dienst voor vertalingen van en naar alle Aziatische talen (Mandarijn, Kantonees, Japans, Taiwanees, Thais ...).

 

Waar exporteren in Azië?

Dit is de lijst van de meest geschikte exportlanden in Azië:

China

Als tweede grootste economie ter wereld en grootste economische wereldmacht van Azië vormt China een belangrijke exportmogelijkheid voor Europese ondernemers.

Taiwan

Taiwan heeft een stabiele economie die zelfs een groeipiek kende in 2020 met + 3,11% van het BBP, waardoor het een veilig land is voor ondernemers die hun producten willen uitvoeren.

Thailand

Dankzij een snel geëvolueerde economische groei de afgelopen tien jaar, is Thailand de toekomst voor internationale exporteurs.

Zuid-Korea

De liberalisatie van de handel en zijn economische dynamiek zijn een waar godsgeschenk voor de export.

Hongkong

De aantrekking van de Hongkongers tot Europese producten is een ongelooflijke commerciële opportuniteit voor Europese bedrijven.

Vietnam

Met een stabiele economische groei van ongeveer + 6% van het BBP per jaar, is Vietnam een land van de toekomst voor zowel importeurs als exporteurs.

Maleisië

Maleisië is goed op weg om een land met hoge inkomens te worden en kent een snelle economische groei. De Maleisische markt vertegenwoordigt dus een zekerheid voor bedrijven die er hun aanbod willen uitbreiden.

Indië

De snelle economische ontwikkeling van dit land doet een grote middenklasse en een steeds groter wordende consumentenmarkt ontstaan.

Indonesië

Als grootste economie in Zuidoost-Azië is Indonesië een sterke kandidaat om de Aziatische markt te betreden.

Japan

Europese investeerders houden van export naar Japan. Nu het succes van de handel tussen Europa en Japan onverminderd aanhoudt, is het Land van de Rijzende Zon één van exportlanden in Azië.

Vraag een gratis prijsofferte aan

en ontvang binnen 24-48 uur een voorstel

  1. Geef aan wat u wenst
  2. Vraag een prijsofferte aan
  3. Bevestig en ontvang uw bestelling

Onze antwoorden op uw vragen over export in Azië

De export van hun aanbod naar de Aziatische markt is een uitstekende investeringsmogelijkheid voor internationale bedrijven. Azië is een snel groeiend werelddeel, waar veel opkomende landen voortdurend op zoek zijn naar import, vooral uit de Europese Unie.

Als tweede wereldeconomie is China in een constante ontwikkeling met maar liefst 1,4 miljard inwoners. De Chinese markt is een zeer grote consumentenmarkt, gunstig voor het ondernemerschap. China is daarom erg aantrekkelijk voor exporteurs die hun klantenbestand willen uitbreiden en hun bedrijf internationaal willen ontwikkelen.

Met export van producten naar het buitenland verhoogt de omzet en bereikt het aanbod een breder publiek. Om met succes producten te exporteren, moet u de markt kennen, uw aanbod zo nodig aanpassen, een goede relatie hebben met uw lokale partners en communiceren met behulp van gespecialiseerde professionele vertalers.